De Lijn bestelt 14 zogenaamde trambussen bij busbouwer Van Hool uit Lier. Deze extra lange bussen combineren de efficiëntie van een tram met de flexibiliteit van een bus.
Met de Ringtrambuslijn wil De Lijn in de Brusselse Noordrand een hoogwaardig alternatief bieden voor de verkeersdrukte, en helpen om dagelijks 10 000 auto's van de weg te halen. Het contract heeft een waarde van bijna 12 miljoen euro. Twee weken geleden nog (24 oktober) bestelde De Lijn voor 132 miljoen bussen en trams.
'Goed voor het milieu en de portemonnee'
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: 'Met de trambus bieden we een snel alternatief voor de file en mikken we op een optimale doorstroming. Zo zorgen we op korte termijn voor een ruimer aanbod van vlot en comfortabel openbaar vervoer.'
Directeur-generaal Roger Kesteloot wijst op de voordelen voor het milieu:
'Deze groene en comfortabele trambussen zijn goed nieuws voor wie woont en zich verplaatst in de Noordrand. Omdat deze hybride trambussen remenergie recupereren, zijn ze tot een kwart stiller en zuiniger. Dankzij deze 14 hybride bussen sparen we jaarlijks ongeveer 200 000 liter diesel uit en komt er circa 550 ton minder CO2 in de lucht. Deze winst komt bovenop die van de 283 hybride bussen die we binnenkort in heel Vlaanderen zullen hebben.'
24 meter lang, 137 reizigersplaatsen
De hybride trambussen zijn van het type 'Exqui.City 24 Hyb'. Met zijn 24 meter (het dubbele van een gewone bus) is de trambus een flexibel alternatief voor de tram. De 137 reizigersplaatsen (51 zitplaatsen en 86 staanplaatsen) benaderen de capaciteit van een tram, terwijl een trambus ook kan uitwijken als er een verstoring is op het traject.
Sterke doorstromingsmaatregelen over vrijwel het hele tracé van 17 kilometer zorgen voor een constante reistijd van 38 minuten tussen de Heizel en Brussels Airport. Het gaat om goed afgestelde verkeerslichten en grote stukken eigen bedding.
Een trambus heeft vier deuren voor in- en uitstappende reizigers en ook ruimte voor een rolstoel en een kinderwagen. De eerste vier trambussen worden eind 2018 geleverd.
Voor ze worden ingezet voor het vervoer van reizigers, dienen ze voor de opleiding van de chauffeurs en de verkenning van de trajecten.
De 10 volgende trambussen komen er begin 2019 aan. (pb - foto De Lijn / N.